Kępno: Czytaj - nie tylko w październiku
Czwarta edycja programu autorskiego pn. „Lubię październik- międzynarodowy miesiąc bibliotek szkolnych” w Liceum Ogólnokształcącym nr I w Kępnie za nami!
Raport na temat czytelnictwa opracowany przez Izabelę Koryś, Romana Chymkowskiego oraz Zofię Zasacką na podstawie sondażu przeprowadzonego przez Bibliotekę Narodową w 2017 roku pokazuje, że 62% Polaków nie sięga po książki w ogóle.
W związku z tymi alarmującymi danymi w miesiącu październiku roku szkolnego 2018/2019 przeprowadzona została w bibliotece szkolnej Liceum Ogólnokształcącego nr I im. mjra Henryka Sucharskiego w Kępnie czwarta już edycja autorskiego programu edukacyjno-wychowawczego pn. „Lubię październik – międzynarodowy miesiąc bibliotek szkolnych”.
Głównymi zadaniami projektu były: rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Ponadto, w związku z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019, czyli: 100. rocznicą odzyskania niepodległości oraz rozwijaniem kompetencji cyfrowych uczniów (w tym także bezpiecznym i odpowiedzialnym korzystaniem z zasobów dostępnych w sieci) program zakładał także wychowanie do wartości i kształtowanie postaw patriotycznych (w szczególności propagował czytanie klasyki literatury polskiej), a także postaw wiążących się ze świadomym korzystaniem z zasobów sieci internetowej (wyszukiwaniem i selekcjonowaniem informacji na dany temat).
W realizację programu zaangażowana była grupa klasy III D realizująca język polski w zakresie rozszerzonym wraz z nauczycielem języka polskiego – Kariną Zalesińską. Ponadto nauczyciel bibliotekarz wraz z tą grupą chciał zachęcić do czytania wszystkich uczniów szkoły. Program obejmował trzy bloki zajęć, podczas których uczniowie mieli okazję uczestniczyć w następujących lekcjach w bibliotece szkolnej:
„Czytamy, więc jesteśmy” (4 X 2018 r.) – młodzież, poznając wyniki raportu na temat czytelnictwa w Polsce, zdała sobie sprawę z konieczności czytania jako sposobu rozwijania swojej wiedzy i świadomości. Ponadto dostrzegła także potrzebę akcentowania wśród społeczeństwa konieczności czytania, czyli ciągłego umysłowego rozwijania się. Uczniowie wzięli również udział w zmaganiach konkursowych na temat literatury polskiej. Test najlepiej rozwiązał uczeń Michał Gruszka. Został on nagrodzony oceną bardzo dobrą z języka polskiego.
„Polecamy do przeczytania” (11 X 2018 r.) – zadaniem młodzieży było zredagowanie krótkich recenzji na temat ulubionych pozycji literatury polskiej. Zachęcające innych do czytania, recenzje uczniów wyeksponowano w formie prezentacji multimedialnej na stronie internetowej szkoły.
„Zachęcamy do czytania” (25 X 2018 r.) – młodzież projektowała plakaty zachęcające do czytania klasyki literatury polskiej: „Dziadów” Adama Mickiewicza, „Lalki” Bolesława Prusa, „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego i „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. Głównym zadaniem było dostosowanie treści plakatu do indywidualnego odbiorcy, tak więc plakaty uczniów zostały wyeksponowane w poszczególnych miejscach szkoły: w bibliotece szkolnej (przeznaczony dla jej czytelników), w sali gimnastycznej (dla sportowców), w sklepiku szkolnym (dla jego klientów) oraz na korytarzu na parterze (dla społeczności szkolnej).
Grupa klasy III D bardzo chętnie włączyła się w realizację programu. Podczas jego trwania mogła w przestrzeni biblioteki szkolnej rozwijać swoje talenty literackie i plastyczne, a także uświadomiła sobie i innym, że… warto czytać klasykę literatury polskiej!
~ Paulina Pacyna-Dawid
Bądź pierwszy!