Portal społeczno-kulturalny regionu kępińskiego
Adeli, Felicyty, Klemensa 23 Listopada 2024, 18:19
Dziś 2°C
Jutro 4°C
Kultura i oświata
25 Kwietnia, 2018

Kępno: Gimnazjalne zmagania z egzaminem

Uczniowie napisali egzamin gimnazjalny.

Ponad 349.000 trzecioklasistów z prawie 7.100 szkół w całej Polsce od 18 do 20 kwietnia br. pisało egzamin gimnazjalny. Wśród nich znaleźli się zarówno zestresowani i pełni obaw, z rękami trzęsącymi się z nerwów, jak też spokojni, pewni siebie i z głową pełną wiedzy.
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum, ale nie określa się minimalnego wyniku, jaki zdający musi uzyskać. Egzaminu gimnazjalnego nie można nie zdać. Ma on za zadanie sprawdzić wiedzę ucznia, jego predyspozycje i nakierować go na trudny wybór szkoły średniej. Wyniki są jednak istotne, ponieważ to część kryterium przy przyjęciu do szkoły ponadgimnazjalnej. - Trudno wydobyć motywację u uczniów, aby należycie przygotowali się do egzaminów, ponieważ na naszym terenie nie ma dużej konkurencyjności szkół ponadpodstawowych (ponadgimnazjalnych), o przyjęcie do których uczniowie musieliby walczyć – zauważyła naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Małgorzata Frala-Kędzior.
W pierwszym dniu gimnazjaliści pisali testy z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego. W gminie Kępno do egzaminu przystąpiło 276 uczniów z czterech placówek. W Szkole Podstawowej nr 3 im. Przemysła II w Kępnie (oddziały po Gimnazjum nr 1 im. Polskich Olimpijczyków w Kępnie) test pisało 109 uczniów, w Szkole Podstawowej nr 2 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Kępnie (oddziały po Gimnazjum nr 2 im. K. K. Baczyńskiego w Kępnie) – 88 uczniów, w Szkole Podstawowej nr 1 im. Bohaterów Westerplatte w Kępnie (oddziały po Gimnazjum im. ks. Zdzisława Peszkowskiego w Krążkowach) – 30 uczniów oraz w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Mikorzynie (oddziały po Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mikorzynie) – 49 uczniów. Pierwszy blok części humanistycznej zawierał zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie i składał się z zadań zamkniętych opartych na tekstach źródłowych, mapach, ilustracjach i informacjach z historii i wiedzy o społeczeństwie. Następny był język polski. Tutaj na uczniów, oprócz pytań zamkniętych, czekało także kilka zadań otwartych, w których sprawdzili swoje umiejętności pisania, wnioskowania i argumentacji. W tym roku na uczniów, jako długa forma wypowiedzi, czekała charakterystyka. - Najwięcej trudności sprawił mi WOS i historia, chociaż nie było źle, bo większość zadań była na logikę i trzeba było wnioskować z tekstów. Podobnie było z języka polskiego – były teksty, na podstawie których należało odpowiadać na pytania, gramatyki nie było prawie wcale. Bardzo podobał mi się ten egzamin, był prosty, dobrze mi poszło, również z charakterystyką nie miałam problemów – przyznała Kasia ze Szkoły Podstawowej w Mikorzynie. - Egzamin był bardzo prosty, zarówno z WOS-u i historii, jak też języka polskiego. Myślę, że poszło mi bardzo dobrze, nic mnie nie zaskoczyło, byłem dobrze przygotowany – stwierdził Szymon z tej samej placówki. - Moim zdaniem historia była trudna. Z języka polskiego wszyscy byliśmy przygotowani na rozprawkę, więc, niestety, trochę się zdziwiliśmy, widząc charakterystykę. Nie wiem, jak mi poszło, mam mieszane uczucia, bo test był prosty, ale nad charakterystyką trzeba było trochę pomyśleć. Z niecierpliwością czekam na wyniki. Zobaczymy, jak będzie – dodała Sandra.
Drugi dzień, czyli czwartek, to walka z przedmiotami przyrodniczymi oraz królową nauk – matematyką. W gminie Kępno z testem zmierzyło się również 276 uczniów. W bloku matematycznym sprawdzana była m.in. znajomość algorytmów i umiejętność posługiwania się nimi w typowych zastosowaniach. Były też zadania sprawdzające rozumienie pojęć matematycznych i umiejętności dobierania własnych strategii matematycznych do nietypowych warunków. Natomiast zadania z biologii, chemii, fizyki i geografii sprawdzały m.in. znajomość faktów, symboli, terminów, wzorów, formuł oraz opanowanie umiejętności, takich jak wyszukiwanie informacji, rozpoznawania typów obiektów, zjawisk i procesów. Część matematyczno-przyrodnicza na egzaminie gimnazjalnym zazwyczaj wzbudza najwięcej emocji wśród gimnazjalistów i, jak wynika z osiąganych rezultatów, jest najtrudniejsza. Odczucia trzecioklasistów są jednak pozytywne. - Matematyka była dosyć łatwa. Na co dzień nie radzę sobie najlepiej z tym przedmiotem, ale tegoroczny test według mnie był całkiem przyzwoity, dałam sobie z nim radę. Przedmioty przyrodnicze też były proste, ciekawe. Biologia była trudna, z kolei fizyka, geografia i chemia były łatwe. Ogólnie rzecz biorąc, w tym roku zadania nie były złe. Wydaje mi się, że wszystko zdam powyżej 80% – podsumowała Sara ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Kępnie. - Zaskoczyła mnie chemia, która była bardzo trudna, podobnie jak biologia. Matematyka nie sprawiła mi większych problemów, była dosyć prosta. Całe tegoroczne egzaminy nie były trudne, poszło mi dobrze – powiedział Maciek z tej samej szkoły. - Myślę, że przedmioty przyrodnicze i matematyka poszły mi dosyć dobrze, choć najciężej poszło mi z zadaniem otwartym z deskorolkami i kaskami, ale poza tym sądzę, że jest w porządku. Tegoroczne egzaminy, poza językiem angielskim, który był dla mnie trudny, były w miarę proste, jestem raczej pozytywnie nastawiona – przyznała Julia.

~ KR

Więcej w nr 17 (1272) 2018 r. „Tygodnika Kępińskiego”.

Komentarze

Pozostało znaków: 1000

Redakcja Tygodnika Kępińskiego nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez Internautów. Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy, naruszające normy prawne, obyczajowe lub niezgodne z zasadami współżycia społecznego będą usuwane.

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!