Portal społeczno-kulturalny regionu kępińskiego
Aleksego, Bogdana, Martyny 18 Lipca 2024, 08:39
Dziś 21°C
Jutro 25°C
Kultura i oświata
9 Listopada, 2017

Kępno: Październik - miesiącem szkolnych bibliotek

Raport na temat czytelnictwa opracowany przez Izabelę Koryś, Jarosława Kopcia, Zofię Zasacką oraz Romana Chymkowskiego na podstawie sondażu przeprowadzonego przez Bibliotekę Narodową w listopadzie 2016 roku pokazuje, że 63,5% Polaków nie sięga po książki w ogóle. W związku z tymi alarmującymi danymi w miesiącu październiku roku szkolnego 2017/2018 w bibliotece szkolnej Liceum Ogólnokształcącego nr I im. mjra Henryka Sucharskiego w Kępnie przeprowadzono trzecią już edycję autorskiego programu edukacyjno-wychowawczego pn. „Lubię październik – międzynarodowy miesiąc bibliotek szkolnych”.

Głównymi zadaniami programu były: promocja biblioteki szkolnej wśród uczniów, rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród młodzieży. Wiązało się to również z realizacją jednego z punktów wsparcia finansowego w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”, które liceum otrzymało w 2016 roku. Program dotyczy wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz bibliotek w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.
W realizację programu zaangażowana była klasa II C wraz z wychowawcą – Barbarą Maruszką-Bednarek i nauczycielem języka polskiego – Beatą Kaźmierczak. Wybór ten podyktowany był chęcią zaktywizowania uczniów klasy, która we wrześniu roku szkolnego 2017/2018 wykazała się najsłabszym wynikiem, jeśli chodzi o ilość wypożyczeń książek i czasopism w bibliotece szkolnej. Ponadto nauczyciel bibliotekarz wraz z tą klasą chciał zachęcić do czytania wszystkich uczniów szkoły.
Program obejmował trzy bloki zajęć, podczas których uczniowie mieli okazję uczestniczyć w kilku lekcjach w bibliotece szkolnej. Podczas zajęć „Czytamy, więc jesteśmy” (3 X 2017 r.) – młodzież, poznając wyniki raportu na temat czytelnictwa w Polsce, zdała sobie sprawę z konieczności czytania jako sposobu rozwijania swojej wiedzy i świadomości. Ponadto dostrzegła także potrzebę akcentowania wśród społeczeństwa konieczności czytania, czyli ciągłego umysłowego rozwijania się. Uczniowie wzięli również udział w zmaganiach konkursowych na temat wiedzy o książce i literaturze. Test najlepiej rozwiązał uczeń Bartosz Wąsik. Został on nagrodzony oceną celującą z języka polskiego.
W trakcie drugiej lekcji „Polecamy do przeczytania…” (10 X 2017 r.) – zadaniem młodzieży było zredagowanie krótkich recenzji na temat ulubionych pozycji literackich z księgozbioru biblioteki szkolnej. Zachęcające innych do czytania recenzje uczniów wyeksponowano w formie prezentacji multimedialnej na stronie internetowej szkoły.
Podczas lekcji „Zachęcamy do czytania…” (17 X 2017 r.) młodzież projektowała plakaty reklamujące czytelnictwo i nowości z biblioteki szkolnej. Głównym zadaniem było dostosowanie treści plakatu do indywidualnego odbiorcy, tak więc plakaty uczniów zostały wyeksponowane w poszczególnych miejscach szkoły: w bibliotece szkolnej (przeznaczony dla jej czytelników), przed salą nr 15 (dla przedstawicieli Rady Samorządu Uczniowskiego), przed aulą (dla sportowców), w sklepiku szkolnym (dla jego klientów) oraz na korytarzu na parterze (dla społeczności szkolnej).
Klasa II C chętnie włączyła się w realizację programu. Podczas jego trwania mogła w przestrzeni biblioteki szkolnej rozwijać swoje talenty literackie i plastyczne, a także uświadomiła sobie, że… warto czytać!

~ Paulina Pacyna-Dawid

Komentarze

Pozostało znaków: 1000

Redakcja Tygodnika Kępińskiego nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez Internautów. Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy, naruszające normy prawne, obyczajowe lub niezgodne z zasadami współżycia społecznego będą usuwane.

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!