Portal społeczno-kulturalny regionu kępińskiego
Elżbiety, Katarzyny, Klemensa 25 Listopada 2024, 14:45
Dziś 7°C
Jutro 6°C
Kępno
9 Sierpnia, 2022

Kępno: Wojenna kolej w Wielkopolsce i Kępnie – część II

Publikujemy ostatnią część opracowania wrocławskich naukowców dotyczącą realizowanego przez hitlerowskie Niemcy programu kolejowego pod kryptonimem „Otto”.

Program „Otto” w Kępnie

Druga wojna światowa nie ominęła również Kępna. Podczas kampanii wrześniowej wycofujące się polskie oddziały zdołały jedynie wysadzić wiadukt na linii kluczborskiej i uszkodzić tor na stacji Kępno Zachodnie. Po objęciu władzy przez niemieckich okupantów szybko usunięto uszkodzenia. Kolej podjęła pracę, a w związku z likwidacją dotychczasowych granic wzrosła ilość obsługiwanych pociągów na poszczególnych liniach. Przystąpiono również do modernizacji urządzeń obsługi kolei. Rozpoczęły się intensywne prace budowlane, podczas których zbudowano: dwie stacje transformatorowe – jedną w pobliżu dworca głównego, drugą w pobliżu stacji Hanulin, hydrofornię, budynek centrali telefonicznej (BASA), budynek mieszkalny, nastawnię wykonawczą przy parowozowni, wiatę peronową na peronie wyspowym. Wieża wodna nie była tu potrzebna ze względu na istniejącą wieżę wodną o dużym zbiorniku o pojemności 250 metrów sześciennych na pobliskiej stacji Hanulin.

~ prof. dr hab. inż. arch. Grażyna Maria Balińska, mgr inż. Jerzy Aleksander Baliński

Więcej w nr 32 (1491) 2022 r. „Tygodnika Kępińskiego”

Komentarze

Pozostało znaków: 1000

Redakcja Tygodnika Kępińskiego nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez Internautów. Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy, naruszające normy prawne, obyczajowe lub niezgodne z zasadami współżycia społecznego będą usuwane.

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!