Kraj: Z Kępna do Wrocławia w 8 minut?
Czy za niespełna 20 lat dojedziemy z Warszawy do Wrocławia, przez Kępno, w ciągu 37 minut? Ten - dziś wydać by się mogło - kosmiczny pomysł, staje się realny poprzez przyjęcie przez rząd 7 listopada. br. koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z otaczającą go infrastrukturą.
Centralny Port Komunikacyjny w Stanisławowie (gmina Baranów) na Mazowszu ma być gigantycznym lotniskiem i węzłem drogowo-kolejowym między Warszawą a Łodzią i dalej Wrocławiem, Katowicami, Krakowem, Poznaniem i Gdańskiem. Jak zapowiedział Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK będzie to - najlepiej skomunikowane miejsce na mapie Polski. Ma być też przystosowane do obsługi zupełnie nowych środków transportu - takich jak Hyperloop, czyli tunel, w którym z prędkością 1100 km/h przemieszczają się specjalne wagoniki. Rewolucyjny środek transportu opracował Elon Musk (SpaceX, Tesla). To on zorganizował konkurs i zaprosił do zaprojektowania Hyperloopa uczelnie techniczne oraz firmy inżynierskie z całego świata. We wrześniu 2015 roku nad pojazdem przyszłości zaczęli pracować absolwenci Politechniki Warszawskiej, założyciele inżynierskiego startupu Carbon Workshop. Ostatecznie w projekt zaangażowało się 25 osób, z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej, oraz firm projektowych.
Opracowali oni projekt, w którym w rurze poruszałby się pojazd podobny do samolotu, tyle że zamiast skrzydeł miałby poduszki powietrzne lub poduszki magnetyczne. Klasyczny pojazd poruszający się w rurze z tak ogromną prędkością (prędkość zbliżona do prędkości dźwięku) powodowałby ogromne sprężenie powietrza przed sobą. Takie opory aerodynamiczne są trudne do przezwyciężenia. Zespół Hyper Poland chce rozwiązać ten problem przez zasysanie powietrza przed pojazdem, jego sprężenie, schłodzenie, dostarczenie cienką rurą omijającą przedział pasażerski do tylnej części kapsuły i rozprężenie w dyszy napędzającej pojazd. Proponowane przez inne drużyny klasyczne sprężarki osiowe w tych warunkach nie pozwalają na pracę przy prędkościach przydźwiękowych.
I właśnie trasa Wrocław-Warszawa dzięki staraniom grupy Hyper Poland jest jedną z 35 wyłonionych w konkursie Hyperloop One Global Challenge. Długość zaprojektowanej trasy to 415 km. Oznacza to, że wsiadając do Hyperloop w Warszawie, podróż do Wrocławia zajęłaby raptem 37 minut. Dojazd do Łodzi? 6 minut. Z Kępna do Wrocławia 8 minut.
Wspomnieć tu trzeba, że gdy w 2008 r. gościł w Kępnie Kornel Morawiecki wówczas pracownik naukowy Politechniki Wrocławskiej na spotkaniu u ówczesnego wicestarosty Zenona Kasprzaka zachęcał władze powiatowe do zintensyfikowania działań na rzecz przywrócenia połączenia kolejowego na linii Kępno — Wrocław. - Na Politechnice Wrocławskiej opracowaliśmy już bardzo dokładnie zasady poruszania się w rękawach próżniowych pociągów osobowych. Taki prototyp linii próżniowej mógłby powstać na odcinku Kępno — Wrocław. Pociąg w tunelu próżniowym porusza się z dużą prędkością bez zużycia dużych ilości energii. Wyliczone przez nas koszty budowy takiej linii są mniejsze niż położenie torów tradycyjnym sposobem. Naszym projektem zainteresował się już prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz – mówił przywódca i założyciel „Solidarności Walczącej”. - Wiem, że swoim pomysłem mogę wzbudzić uśmiech na twarzy niektórych przedstawicieli władzy, ale kilkadziesiąt lat temu, gdy walczyliśmy o niepodległą Polskę bez żołnierzy sowieckich w naszym państwie, też uchodziłem za niepoprawnego wizjonera. Zachęcam władze powiatowe do zainteresowania się tym pomysłem, a jego realizacja nie tylko wypromuje Kępno w świecie, być może wkrótce okaże się, że będziecie pierwszym miastem, które podejmie takie wyzwanie. Nie czekajmy, aby w tym zagadnieniu technologicznym wyprzedzili nas Amerykanie czy Japończycy, którzy jeszcze pracują nad takim projektem, a my już go mamy w wersji gotowej. Wystarczy tylko dobra wola, aby zacząć go realizować — stwierdził wówczas wizjonersko K. Morawiecki.
~ m
Cały artykuł dostępny będzie w nr 4 (1259) 2018 r. „Tygodnika Kępińskiego”.
Gdyby to się ziściło to była by rewolucja